GENEARCHEOHISTORIOGRAFIE / ESENCE MÍSTA

AUTORKY: LENA JAKUBČÁKOVÁ A MÁRIA PIATRIKOVÁ

SPOLUPRÁCE: ANNA KROUPOVÁ A JOLANA ŠTURMOVÁ

MÍSTA: ŘETÍZKÁRNA A CAFÉ 1516 (JÁCHYMOV)

Otevřeno:
do 31.8. (Řetízkárna) / otevřený prostor
do 14.7. (Café 1516) / pá – út 14 – 18


Výstavní projekt osvětluje temné dějiny Jáchymovska prostřednictvím dokumentární a konceptuální fotografie. Osobní a historické stopy v jáchymovských uranových dolech, rodinná pouta, ale i širší kontext politických pronásledování.

Základní umělecký materiál vznikl během práce umělkyň na tvůrčích rezidencích Esence místa v Jáchymově.
Fotografka Lena Jakubčáková zachytila performanci tanečnic Anny Kroupové a Jolany Šturmové, které symbolicky očišťovaly místa nespravedlivého věznění, zatímco divadelní režisérka Mária Piatriková sledovala jáchymovské stopy svého dědečka, jenž zde byl internován.
Autorky pak s kurátorem Braňo Štěpánkem vytvořili výstavní projekt, uvedený v Humenném (2024) a Bratislavě (2025).
S jáchymovskou výstavou se fotografie vrací na místo svého vzniku, čímž zároveň rozvíjí svůj koncept; komunikují s geniem loci Řetízkárny.   Otevřený autentický prostor jáchymovské paměti se do nich vpisuje, pod vlivem přírodních živlů procházejí další proměnou.

Kurátoři: Tereza Dvořáková, Branislav Štěpánek

Produkce a uvedení výstavy: pointA o. z. – festival FOTOpotulky (Humenné 2024), Divadlo K (Bratislava 2025),

VZBUĎME VARY /  Řetízkárna a Café 1516 (Jáchymov, 2025)


KURÁTORSKÝ TEXT


Když se touláme jáchymovskou krajinou, procházíme lesem, v němž narážíme na skryté stopy.  Ačkoli uranové lágry zmizely, mnohé jizvy se dosud nezacelily. Nedokončené situace v minulosti vytváří prázdná místa v krajině a v nás samých. Každý máme v rodině někoho, koho se šílenství krutosti totalitního systému dotklo, ať už v divadle světa sehrál jakoukoliv roli. Bezmoc vůči násilí, nesmyslná nespravedlnost a dlouhá léta zamlčování vyvolávají intenzivní pohnutí nejen v mysli, ale také v těle. Můžeme jimi být tak zahlcení, že se od náročných vjemů oddělíme, což je přirozená reakce našeho nervového systému. Náročné situace postihují také společenství; ovlivňují vztahy, zásadně narušují vzájemnou důvěru a vyvolávají zmatek v hodnotách, které společně sdílíme.

Umělecké zkoumání paměti jáchymovské krajiny si citlivě všímá těchto stop a jizev. Vynáší na světlo potrhané nitky příběhů. Zapomenuté, ale přitom stále působící emoce a pocity,  společně se zranitelností a křehkostí života. Tím umožňuje, abychom se jich dotýkali, léčili je a očišťovali. 

Umělecká iniciativa VZBUĎME VARY pozvala fotografku Lenu Jakubčákovou a tanečnice Annu Kroupovou a Jolanu Šturmovou (společně s hudebníkem Tomášem Uríkem), aby v létě 2023 pracovali v Jáchymově v rámci dlouhodobého uměleckého průzkumu Esence místa / Jáchymov, který od roku 2021 prozkoumává vrstvy paměti míst jáchymovské krajiny.  

Divadelní režisérka Mária Piatriková se připojila na jaře 2024, aby zde rozvíjela svou performativní mapu Jáchymov věnovanou svému dědečkovi. Branislav Štěpánek si všimnul souvislostí, uchopil je a společně s autorkami rozvíjel pro výstavní projekt, který měl svou premiéru v Humenném na podzim 2024. V květnu 2025 se uskutečnila výstava také v Bratislavě. Aktuální výstava v Řetízkárně vrací umělecký projekt na místo svého vzniku, koncept se tak opět obohacuje o nový impuls. Fotografie komunikují s geniem loci Řetízkárny, autentickým prostorem jáchymovské paměti.

          Tereza Dvořáková

 

Mária Piatriková se vydala po stopách svého dědečka, který strávil v jáchymovských pracovních táborech několik let života. Nikdy ho neměla možnost osobně znát, věděla o něm jen z rodinného vyprávění a ze spisů Ústavu paměti národa, zahrnujících záznamy z výslechu a soudní rozhodnutí, jakož i z informací Archivu bezpečnostních složek. Z nich vyplývá, že pracoval v táboře Nikolaj jako elektrikář.

Soustředila se proto na hledání reziduálních stop a ostatků – drátů, kabelů, izolátorů, vypínačů a dalších elektrických zařízení na opuštěných, zchátralých budovách, kde kdysi jáchymovští vězni žili a pracovali. Jsou to poslední svědci doby. Po většině staveb dnes téměř není ani stopy a existenci někdejšího trestaneckého pracovního tábora Nikolaj připomínají pouze nenápadné, sotva znatelné zbytky základových kamenů v krajině. Prostřednictvím fotografií Piatriková odkrývá mizející paměť místa a metaforicky v přenesené rovině tak zpřítomňuje svého dědečka i vzájemné rodinné pouto. Podrobnější písemné záznamy z období jeho pobytu jsou možná uloženy někde v českých archivech a autorka po nich stále aktivně pátrá. Asi nebude možné  potvrdit, zda se na instalaci a opravě těch zařízení, která fotografovala, její dědeček skutečně podílel. Avšak zároveň nemůžeme s jistotou vyloučit ani možnost, že skrze nepřímou vizualizaci nepřítomné či již nežijící osoby (nebo třeba jen představy o ní) ji lze věrně a pravdivě materializovat – v představách, gestech i konkrétních činech.

Jiný přístup zvolila Lena Jakubčáková. Jako dokumentární fotografka dlouhá léta fotografovala prostředí věznic a svět odsouzených, zejména na východním Slovensku. V jáchymovských táborech byla většina vězňů internována nespravedlivě, z politických důvodů. Jakubčáková proto přišla s představou očistného rituálu. Zapojila tanečnice Jolanu Šturmovou a Annu Kroupovou a požádala je, aby formou současného tance pomyslně osvobodily daná místa od hrozivých příkoří, která se zde po celá léta děly. Celou performanci fotograficky zaznamenala, čímž postavila sice efemérní, ale výrazově silný monument, podobně jako se na bývalých bojových polích stavějí válečné památníky hrdinům bitev.

Na vícero rovin díla odkazuje název výstavy: genealogickou, hledající příbuzenské propojení, nebo prostě jen obyčejný lidský osud; archeologicku, dokládající existenci jednotlivých artefaktů; a konečně historiografickou, odkazující k vytváření si vztahu k vlastní minulosti – často i trpké a nechtěné, ale hodné připomínání.

Jde o duchovní gesto, vyjádřené ve fotografické formě, které je zároveň aktem smíření. Smíření se s údělem předků i pasivitou společnosti, která jejich politické pronásledování umožnila a přehlížela. A také usmíření se s neblahým osudem místa zneužitého k nepravosti. Tím, že jako diváci si toto smírčí gesto uvědomujeme a vnímáme ho na vystavených fotografiích, umožňujeme mu transcendovat z individuální zkušenosti (bytostně se dotýkající obou autorek) do univerzálního humanistického poselství.

          Branislav Štěpánek


 O AUTORKÁCH

LENA JAKUBČÁKOVÁ / fotografka

držitelka ceny Osobnost slovenské fotografie je absolventkou Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě a francouzské filologie a literární vědy na Filozofické fakultě Prešovské univerzity v Prešově. Působí na Fakultě umění Technické univerzity v Košicích.
Ve své umělecké práci zpracovává téma vnitřní a vnější svobody, nezávislé na tlaku společnosti. Věnovala se dlouhodobým projektům spojených s odsouzenými a vězeňským prostředím („Spis 44″, “ V odlúčení“). Několik let dokumentovala neobyčejný život ženy, která se postavila proti systému („Baba z lesa“). Podílela se na uměleckých projektech jako Second Cities, Oddyseia, Pamäť na skle, In Living Memory nebo Nefotografia.
Aktuálně připravuje, společně s francouzským cestovatelem Jérémym Andrieuxom, fotografickou knihu, která téma nomádství a putování životem přibližuje přes zkušenost zastavení a prožitek posvátnosti.

MÁRIA PIATRIKOVÁ / divadelní režisérka a performerka

poctěná nominací Objev roku Festival příští vlna/next wave se zabývá tématy paměti, identity, propojování, vztahu člověka k prostředí. Jedním z jejích autorských projektů je performativní mapa „Jáchymov“ věnovaná jejímu dědečkovi, vězněnému v pracovních táborech na Jáchymovsku. Součástí jsou fotografie, které aktuální výstava představuje.
Divadelní režisérka a performerka vystudovala divadelní režii na VŠMU (Bratislava) u Juraje Nvoty a v roce 2015 spoluzaložila a stala se uměleckou ředitelkou bratislavského nezávislého Divadlo K (Projekt Kekse), jenž se zabývá experimentálním mezioborovým hledáním v nedivadelních prostorech a přibližováním procesu tvorby.
V roce 2023 vytvořila knihu „Nefotografia“, která se jako stejnojmenná inscenace zabývá situací, procesem, mezi nápadem, konceptem a (ne)realizací uměleckého zachycení.
Se svým spolupracovníkem a partnerem Stanislavem Piatrikem natočila experimentální dokument „Návštěva“ (2024) o cestě papeže Františka na Slovensko. Společně pečují o projekt Pustovňa pre umenie, unikátní rezidenční umělecký prostor v Hontianskych Trsťanech, v němž se zaměřují na téma pomalosti.